Ruoka on useimpien budjetissa suurin menoerä asumismenojen jälkeen. Ruuan hinta on viime vuosina noussut, mutta hyvällä suunnittelulla ruokakuluissa voi säästää pitkän pennin. Tässä artikkelissa kerromme, miten voit säästää ruokakuluissa jopa tuhat euroa vuodessa.

1. Metsästä alennustuotteita

Lähes kaikki ruokakaupat myyvät alennettuun hintaan elintarvikkeita, joiden parasta ennen -päiväys tai viimeinen käyttöpäivä on lähestymässä. Alennus on parhaimmillaan jopa 50 %, joten säästö on tuntuva! Tunnistat alennetut tuotteet yleensä oranssista, keltaisesta tai punaisesta alennusprosentin osoittavasta lapusta. Erityisesti lihatuotteiden kohdalla alennus voi olla merkittävä, joten käytä tilaisuus hyväksesi ja kokeile rohkeasti myös uusia tuotteita. Kaupassa kannattaa käydä illalla, jolloin tarjoustuotteita on enemmän. Ostaessasi alennustuotteita muista tarkistaa tuotteen päiväys ja kunto ostohetkellä.

Tarjouksia kannattaa etsiä myös sanomalehdistä sekä kauppojen omista mainoslehtisistä. Ole rohkeasti tarjoushaukka ja bongaa parhaat tarjoukset! Ole kuitenkin realisti ja arvosta myös omaa aikaasi – edullisinta tarjousmakkaraa ei välttämättä ole järkevää lähteä ostamaan kaupungin toiselta puolelta, jos ei sinulla ole muuten sille suunnalle asiaa. Tietysti myös matkakulut täytyy ottaa huomioon.

2. Kokkaa ja leivo itse

Valmisateriat ja einekset saattavat tuntua nopeilta ja edullisilta ratkaisuilta kiireisen arjen keskellä, mutta pitkällä aikavälillä ne tulevat kalliiksi. Valmista siis itse kaikki ruoat, sillä siten säästät rahaa ja säilytät myös raaka-aineiden ravintoarvot paremmin. Ruokaa kannattaa valmistaa kerralla suurempi määrä. Pakasta ylimääräiset ruoat ja sulata pakastimesta käyttöön tarpeen mukaan. Muista myös käyttää pakastamiasi ruokia, sillä muuten valmistamasi ateriat päätyvät lopulta roskiin eikä säästöä synny. Samaa ruokaa voi myös hyvin syödä kahtena tai jopa kolmena päivänä peräkkäin.

Kaupan hyllyllä leivät ja muut leivonnaiset eivät vaikuta kalliilta, mutta pitkässä juoksussa niihin voi upota suuri siivu ruokabudjetista. Leipominen ei ole hankalaa, joten tartu rohkeasti haasteeseen! Leivo vapaapäivinä patonkeja ja sämpylöitä, ja täytä niillä myös pakastimesi. Lapset osallistuvat leipomiseen yleeensä erittäin mielellään, joten muista ottaa heidät mukaan puuhiin. Ehkä leipomisesta tulee yhteinen harrastuksenne!

3. Laadi ruokalista ja suunnittele ostoksesi

Järkevän ruoanlaiton perusta on ruokalistan laatiminen. Jos et halua laatia listaa moneksi viikoksi etukäteen, suunnittele edes 3–4 päivää kerrallaan ja tee ostoslista laatimasi ruokalistan pohjalta. Kaupassa on helppo asioida, kun ostat vain listassa mainitut asiat etkä sorru heräteostoksiin.

Ruokalistan suunnittelu on helppoa, jos noudatat tiettyjä viikkorutiineja. Voit esimerkiksi pitää keittopäivän keskiviikkoisin, lauantaina lihapäivän ja maanantaina makkarapäivän. Erityisesti lapset nauttivat tällaisista rutiineista, eivätkä he odota saavansa joka päivä gourmet-aterioita joka päivä. Tuo pastapäivään vaihtelua ostamalla eri muotoisia pastoja ja tarjoa välillä perunamuussin sijasta ranskalaisia perunoita. Kaupassa käydessäsi muista kuitenkin huomioida alennustuotteet – ole siis valmis tarvittaessa joustamaan ruokalistassasi.

4. Vähennä hävikkiä ja tarkkaile määriä

Hyvää perussääntö on se, että kaikki ostetut tuotteet kannattaa käyttää kokonaan. Käyttökelpoisten raaka-aineiden heittäminen roskiin ei ole järkevää, ja se tulee kalliiksi pitkällä tähtäimellä. Pilaantumassa olevia raaka-aineita, kuten kasviksia ja lihaa, voi hyödyntää esimerkiksi pizzaan sekä erilaisiin piirakoihin ja laatikkoruokiin. Jos tämän päivän ruoasta jää raaka-aineita yli, käytä se seuraavana päivänä. Käytä luovuuttasi, sillä ruoanlaiton ei tarvitse olla vakavaa!

Hävikin vähentämisen lähtökohta on se, ettei ruokaa osta alunperinkään liikaa. Tarjoustuotteet eivät ole kovin edullisia, jos ne päätyvät roskikseen. Ostaa siis vain sellainen määrä ruokaa, jonka oikeasti pystyt käyttämään tulevien päivien aikana. Toisaalta pienet pakkauskoot ovat suhteessa kalliimpia, joten tasapainottelua tarvitaan. Muista tarkastaa parasta ennen -päiväykset sekä lihatuotteiden viimeiset käyttöpäivät pakkauksista.

5.   Kasvata itse ja suosi sesongin kasviksia

Jos sinulla on oma piha, voit perustaa kasvimaan ja olla ruokiesi suhteen osittain omavarainen. Kylvä kasvimaallesi porkkanaa, sipulia, perunaa, punajuurta ja nauti työsi tuloksista sadonkorjuuaikaan. Viljelyharrastus sopii erinomaisesti myös kesämökille – jos sinulla ei ole omaa mökkiä, ehkä voit ehdottaa yhteisen kasvimaan perustamista jonkun sukulaisen tai tuttavan mökille.

Pienten tomaattien viljely on mahdollista myös parvekkeella, ja erilaisia yrttejä voi kasvattaa sisätiloissa ympäri vuoden. Kaiva esiin sisälläsi asuva viherpeukalo ja kokeile viljelyä rohkeasti!

Suomessa kasvukausi on melko lyhyt, eivätkä kaikki kasvit menesty maamme olosuhteissa. Osta kaupasta vain kunkin sesongin hedelmiä ja kasviksia, sillä ne ovat usein myös edullisimpia. Jätä esimerkiksi kotimaiset tomaatit talvella kauppaan ja nauti silloin muista vihanneksista tai valitse ulkomaalainen vaihtoehto. Talvella hedelmistä ovat edullisimmillaan appelsiinit, klementiinit ja myöhemmin keväällä myös kiivit.